Fars dag!

Vad är det för påhitt?
Vem kom på att även pappan behöver en dag med vila, befriad från hushållets bojor och kedjor? Traditionen bygger ju på att män och kvinnor tar gemensamt ansvar för familjen.
Men ser verkligheten ut som sådan? (här zoomar vi in hur mina flinka fingrar flyger fram över tangentbordet till min förinspelade röst som ställer "frågan")
Krasst räknat är det inte många fäder som ens hjälper till i hushållet och går vi tillbaka ett par årtionden så var faderns närvaro i hemmet högst minimal. Fars dag är ju egentligen precis som de övriga 364 dagarna på året, med den enda skillnaden att det ska pussi-gullas och daltas lite extra med pappan.

Jag anser att på Fars dag borde pappan verkligen få känna på vad hårt arbete innebär och ta del i familjelivet på riktigt och inte dricka kaffe i sängen tillsammans med morgontidningen, medan en vacker fru och ett par hela, rena och väluppfostrade barn står vid fotändan och lovsjunger fadern.

Fast å andra sidan när jag läser detta på Nordiska Museets hemsida; "idag har slipsen blivit den vanligaste fars dags-presenten. Varannan pappa får en ny slips på fars dag. Den populäraste färgen är blått, tätt följt av rött och den ska gärna vara randig." inser jag att det är straff nog!
Det är nog så tufft att försöka spela glad inför fru och barn för den urk-fula slippsen som varsamt valts ut och paketerat endast för den lyckliga faderns skull (läs: färdigpaketerad Fars dag present från Dressman). Detta kan mer än väl likställas med den dubbelarbetande moderns hårda slit 365 dagar om året. Förlåt, 364 dagar, det finns ju en Mors dag med! 

Det är tufft att vara pappa!

Kommentarer
Postat av: L:et i bloggen...

Du vet att jag är beredd att byta vilken dag som helst.
Säg bara de magiska orden: "Nu får du va ledig, så kan jag jobba!"

PussÅKram
L:et

2005-11-15 @ 11:39:29
Postat av: Buscilla

Ställer mig frågande till L:s kommentar.
Ledig??? Vem har sagt något om ledig?

Undra vilken planet är han föddes på?

PussÅKram
C

Postat av: L:et i bloggen...

Ok, jag erkänner, jag formulerade mig fel..
Jag byter gärna mitt softa jobb mot en extremt hektisk tillvaro med underbara barnskratt, 2-timmars luncher, att få se sitt barn göra allt för 1:a gången, första snön med pulkåkning och Latte m.m, för att tal om städning, matlagning, handling och andra husmorsgöror sköter ju den som jobbar idag...

//L:et från Tellus, (det är inte samma planete som superstripigasunksara kommer ifrån)

2005-11-15 @ 12:53:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback