Att sova eller att inte sova

Det är frågan.

Nätter som varar i genomsnitt 3-4 timmar, maratonamning och nattsudd har gett upphov till ett visst sömnunderskott. Sömnmätaren blinkar ilsket rött. Det är dags att fylla på sömndepåerna.

I ren desperation söker jag på "sömnbrist" på google och får upp 131 000 sökningar.
Det måste finnas många trötta därute!

Med sömniga ögon skummar jag igenom de träffar jag fått:
ADHD eller sömnbrist? Sömnbrist - Folksjukdom? Var fjärde drabbad. Sömnbrist är en underskattad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Sömnbrist orsakar fetma. Sömnbrist påverkar immunförsvaret. Fet av sömnbrist. En ny studie visar att den som sover för lite vill ha mer mat. Kroppens hormoner påverkas av sömnbrist så att vi blir hungrigare. Sömnbrist kan orsaka allvarliga olyckor. Sömnbrist kan få ödesdigra följder....

Und so weiter, and so on, och så vidare i all oändlighet...

Hinner till sidan 2 innan min uppmärksamhet fångas.

Vill du sova gott?
- Ja tack!
Då har du hamnat rätt!

Intresset är väckt och nyfikenheten gör att jag klickar mig vidare.

Enligt "Mirakelmedelsföretaget" kan sömnstörningarna delas in i fyra huvudgrupper

  1. Otillräcklig nattsömn (insomnier) - räknas obefintlig sömn???
  2. Ofrivilligt dagtidssomnande (hypersomni) - kan ses som ett resultat av otillräcklig nattsömn
  3. Sömnrelaterade fenomen så som mardrömmar etc. - Visst, är hemsökt av PPM-demonen. Kan inte sluta tänka på om jag valt rätt i PPM valet
  4. Dygnsrytmstörningar - en viljestark 6-månaders bebis
Kan hittills konstatera att jag lider av vissa sömnsvårigheter. Trots att klockan hotfullt tickar på och jag vet att jag borde sova fortsätter jag denna insiktsfulla läsning.

Vanliga symtom på otillräcklig nattsömn är:

  • Det tar mer än 30 minuter att somna - inte ens för den rutinerade är det lätt att somna i makaronställning med ena armen bortdomnad för att man inte vågar röra sig med risk för att väcka den lättväckta 6-månadersbebisen.
  • Avbruten sömn vid flera tillfällen under natten - maratonamning nätterna igenom
  • Avbruten sömn under en längre tid under natten - den PIGGA 6-månadersbebisen vill LEKA trots att klockan är mitt i natten
  • Tidigt uppvaknande - den 6-månader gamla bebisen har en 6-årig storasyster som skall infinna sig i skolan prick 8.30 varje morgon
  • Sömnen är ofrivilligt kortare än 6 timmar - vilken dåre väljer frivilligt att skaffa barn????
  • Sömnen är endast 80% av vad du vanligen sover - kan vi ändra siffran till 40%?
Ett "sömntest" skall visa om jag lider av sömnbrist eller ej:

1. Brukar Du dricka kaffe/te eller Coca-Cola efter kl. 18.00? - Hur ska man annars orka hålla sig vaken halva natten?
2. Händer det att Du ligger vaken på natten och tänker på dagens/morgondagens problem? - något som har korsat mina tankar ett otal gånger
3. Vaknar Du på natten och blir klarvaken? - man kan inte göra annat när man har en pigg bebis som drar en i håret och munpruttar högt och ljudligt så att salivet ersätter den där morgonduschen som man i alla fall inte hinner med
4. Har Du ett stressigt arbete eller hemmiljö? - minst sagt
5. Röker/Snusar Du? - om jag ändå gjorde det, hade varit så lätt att skylla på det
6. Tränar/Motionerar Du sent på kvällen? - fria vikter, snart 9 kilo
7. Brukar Du äta middag/kvällsmat strax innan du går och lägger dig? - när ska man annars hinna äta?
8. Händer det att Du dricker alkohol för att somna? - risken är att jag skulle däcka och aldrig vakna igen
9. Jobbar Du skiftarbete? -  jag arbetar 7 dagar i veckan, 24 timmar om dygnet. Räknas det som skiftarbete???
10. Vaknar Du ofta på morgonen och känner att Du inte har sovit ut? - det händer

Resultatet ger följade svar:
"Dina svar tyder på att dina vanor och miljön runt dig kan vara en riskfaktor för att utveckla sömnproblem, om du inte redan är drabbad.

Om du har sömnproblem eller känner att du tillhör riskgruppen kan det vara klokt att se över dina vanor. Många av vanorna som testet frågar efter har en negativ effekt på en god sömn."

- Kan man göra ett återköp på en 6-månadersbebis?

Nu till min stora fråga. Var kan jag köpa denna mirakelmedicin som råder bot på dessa problem och får mig att "somna gott och vakna utvilad"???

Övertygelsen är nära, tills jag läser:
"Generellt kan man säga att du alltid skall söka läkare när sömnproblemen kraftigt inverkar på ditt dagliga liv eller om problemen fortgått längre tid än tre veckor." - kanske är läge att ringa till doktor Dängrot itsället!


Kommentarer
Postat av: Lina med Elin

Ha ha ha
Jag har tack och lov en bäbis som soven, men vad hjälper det om man vakar nätterna igenom men magknip för att man åt middag för sent och för fort...

Elin var en riktig nattsuddare i dag (natt). Hon var så i gasen och pigg vid midnatt att jag gav bort henne till min man (pyjamas ingick). Sedan vek de tvätt och diskade till två (!) medan jag försökte sova med magknipen.

Nu sover alla utom jag. Men tack vare det hade jag möjlighet att läsa din goa blogg!

//Lina (Vittel på aff)

Postat av: Sara

Man ska INTE söka på sömnbrist när man har småbarn! Har själv gjort misstaget... :-)

2005-12-16 @ 07:16:44
URL: http://neonglitter.blogspot.com
Postat av: Tina

Känner att min sömnbrist gör mig till en levande död... läskigt när man läser om alla riskfaktorer med sömnbrist. Ibland undrar jag om undersökningarna gäller småbarnsföräldrar...vi är ju ganska många och jag har en känsla av att sömnen är förstörd för all framtid...när sov man en hel natt utan att vakna någon gång???

Men snart är våra små gosisar stora och vill/behöver inte ligga med tutten i munnen hela natten och då kan man kosta på sig en natt på bortaplan (iallfall sova i ett annat rum med öronproppar) utan bebis... Kämpa på mot sömnmonstret kram Tina

2005-12-16 @ 11:23:38
Postat av: AnnaH

Det verkar ju livsfarligt (både att läsa om detta ämne och att uppleva dito)! Tre veckor?! Come again! Här talar vi snart sex månader! Nåja, försöker alltid tänka att I MORGON blir det säkert bättre, men hitills, NEJ. Så kanske, kanske i morgon... Kram!

2005-12-16 @ 22:37:25
URL: http://agnesoanton.blogg.se
Postat av: Maria

Jajaja, säger som min mor, innan du vet ordet av är han tonåring och går inte att väcka.

Jajaja, svara jag då, det går inte att väcka dom döda heller, vilket är förmodligen det jag kommer att vara!

Kram,
Maria med en pigg och vaken Tomas

2005-12-17 @ 20:55:00
URL: http://mamamia.blogg.se/
Postat av: cecilia

Det går över (säger den klämkäcka modern med tre barn som sover som små grisar. Oftast.)

2005-12-17 @ 22:49:54
URL: http://familjeliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback