Leva loppan!

Solen strålar likt en sensommardag och man kan inte tro att oktober ligger på lut. 

Vi börjar dagen med att fördriva några timmar i parken med picknick och lek. Där kläcker L den eminenta idén om att besöka vår lilla inhemska loppmarknad (vilket han ångrar sekunder efter).

Sagt och gjort!

När vi kliver över tröskeln till den gamla lagerbyggnaden känner jag det där välkända pirret i magen som man får när det vankas "fynd". Jag drar in ett djupt andetag av unken loppislukt. Älskar att botanisera bland gamla luggslitna möbler, mormors husgeråd, malätna mattor och tyger, repiga LP-skivor, böcker med trasiga ryggar och porslinsprydnader i överflöd, i hopp om det perfekta fyndet.

Jag och Svea slår följe medan L drar sig undan med Sturebror på armen. Vi spanar och spejar. Inget undgår våra blickar.

Jag lovar Svea att hon ska få välja något. Hon bläddrar i böcker, fingar på vackra prydnadssaker och undersöker trasiga leksaker. Allt måste inspekteras innan hon slutligen bestämmer sig. Lotten faller på tre böcker för 5 kronor stycket. Men det är minsann Sveas lyckodag, för damen bakom disken blir lyrisk och ger Svea ytterligare en bok och ett paket med neonfärgade hårsnoddar från 80-talet "på köpet" (eftersom Sveas mor är en bra kund som även köper två gardiner, två dukar och en gammal kylväska *s*).

Men allt är inte billigt på loppis. En del vet verkligen hur de ska ta betalt (men får därmed inte heller något sålt). Försöker mig på ett par taffliga prutförsök, men förgäves. Så jag lämnar dem där med sista slantarna i min egen ficka.

Kylväska
Den helfräsiga kylväskan från 70-talet. ME LIKE!

Kommentarer
Postat av: Johanna (fantasiflicka)

Me loooove!:-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback