Skuldfällan

Fritt saxat och beskuret ur riksdagens motion 2005/06:L370: Hushållens skulder ökar mer än någonsin…Många personer sitter uppenbarligen fast i en skuldfälla och behöver...hjälp för att kunna komma till rätta med sin…situation. I denna motion lägger vi fram förslag till åtgärder...som kan leda människor ut ur skuldfällan.

Alla har vi varit där. Alla har vi någon gång hamnat i skuldfällan. Vägen ut kan vara lång, svår och snårig och det gäller att se upp för alla faror som lurar på vägen.

Att vara förälder är ett fantastiskt tillstånd. Ett privilegium utan dess like, dock inte att förväxlas med rättighet. En unik gåva fylld med ovillkorlig kärlek, gränslös tillgivenhet, ömhetsbetygelser i överflöd, livslång vänskap och därtill förmånen att som allvetare alltid ha rätt.

Ett vinnande koncept som praktiskt taget säljer sig självt. Ett tilltalande format på ett väl, inslaget paket. Men allting har en baksida och så även föräldraskapet. Under lager av silkespapper lurar rädsla, oro och ångest. Till förmyndarrollen följer skyldigheter och förpliktelser. Och med dessa kommer skulden. Den ständiga skulden! Den evinnerliga och äckligt, klibbiga skulden! Och att lida dessa samvetskval är mer en regel än ett undantag.

Men hur gör man då för att undvika skuldfällan? 

Det rimligaste svaret på den frågan, kan tyckas, vore att inte sätta barn några till världen. Men den lättaste vägen är inte nödvändigtvis den rätta. Tänk på allt man går miste om man ger efter för lättjan. Dessvärre finns det ingen universallösning. Facit är ännu inte skrivet.  Däremot kan jag bistå med mitt kunnande och erbjuda vägledning, i syfte att reducera skuldnivån i det svenska folkhemmet. Följer ni nedanstående recept till punkt och pricka kan jag (nästan) garantera ett fläckfritt och rent samvete...

Recept - Buscillas botgöring
När samvetet ger sig till känna och skuldkänslorna kommer krypande vänder jag min blick mot havet. När jag som starkast tvivlar på mig själv och ifrågasätter mitt moderskap finner jag tröst hos fisken. Jag står bergfast i min övertygelse om fiskens botgörelse och hälsosamma påverkan på en moders ve och vånda. Inget är så effektivt mot ett dåligt samvete som en väl tillagad fisk. Vad sägs om panerad rödspätta med dillkokt potatis och ångkokta ärtor? Eller en enkel fiskgryta med broccoli och morötter? Varför inte en mustig fisktgryta toppad med aioli eller, i all enkelhet, en skimrande laxskiva på en bädd av spenat?
Image Hosted by ImageShack.us
Detta är dock inget nytt påfund. Våra förfäder har gjort det genom seklens gång, när de ängsligt trugat fiskleverolja i sina små skuldbärare, allt för att lätta lite på den tunga bördan. 
 
Med ens är skulden som bortblåst och kvar finns bara den välgörande effekten hos en dygdig och redbar moder.

Men när allt kommer omkring, hur dåligt samvete man än har, så är det bättre än inget alls och i afton står currybräserad laxkotlett på menyn…

Kommentarer
Postat av: Susanna m Oscar

du skriver så fantastiskt!
helt underbart! finns inte tillräckligt med supelativ. Go Girl!!
kram Susanna

Postat av: Ninni

Håller med föregående talare, vilket underbart skriftspråk.
En liten undran bara slipper man äta ärtor till fisken...annars lät det underbart gott.

2006-03-23 @ 16:42:53
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Basilika

Håller med dem andra. Du skriver såå "snyggt".:)) Underbart!
Kram Basilika

2006-03-24 @ 20:35:32
URL: http://basilika.blogg.se
Postat av: Lisette med Alice & Lo

Men hjälp vad länge sen jag var in här! Vilka underbara semesterfoton. Finafina Sture ser ut som hejjare på att gå!

2006-03-27 @ 16:42:19
Postat av: Camilla

Cecilia!! Här kommer receptet på kladdkaka på 5 1/2 min i micron!!

Det här behöver du:
100 g margarin
2 st ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Så här gör du:
Smält margarinet. Vispa ägg och socker litegrann. Blanda vetemjöl, kakao och vaniljsocker. Häll allt utom smält margarin i en skål och blanda runt. Tillsätt sedan margarinet och blanda runt försiktigt. 700 watt i 6-8 minuter. Vrid formen under tillagning (om snurrbricka finns behövs ingen vridning av formen).

På MIN miron räcker det med 5 1/2 min (750w), jag gillar den rätt kladdig!! Å så smörjer jag min form med lite fett å så strör jag kokos i botten på formen, å sen på med smeten! Gottigottgott!

Kram Milla

2006-03-30 @ 21:28:17
URL: http://mammamilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback